Lehrstuhlinhaber

Prof. Dr. Marko Sarstedt

Fakultät für Wirtschaftswissenschaft
Lehrstuhl BWL, insb. Marketing
Universitätsplatz 2, 39106, Magdeburg, G22A-344
Lebenslauf

Prof. Dr. Marko Sarstedt ist seit August 2012 Hochschulprofessor für Marketing an der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg und außerordentlicher Professor an der Universität Monash, Malaysia. Zuvor war er Juniorprofessor für Quantitative Methoden in Marketing und Management an der Ludwig-Maximilians-Universität München, an der er 2008 auch promovierte. Weltweit hält Marko Sarstedt Doktorandenseminare zu multivariater Statistik, Strukturgleichungsmodellen und Messtheorie an Institutionen wie der Alfaisal Universität Riyadh, der Georgia State Universität, IMT Dubai, der Michigan State Universität, der Technischen Universität Sydney und vielen anderen. Der Fokus seiner Forschung liegt auf der Verbesserung multivariater Analysemethoden, um Konsumentenverhalten besser zu verstehen. Seine Forschungsergebnisse wurden in international führenden Fachzeitschriften, wie zum Beispiel Journal of Marketing Research, Journal of the Academy of Marketing Science, Organizational Research Methods, Multivariate Behavioral Research, MIS Quarterly, International Journal of Research in Marketing, Tourism Management, Long Range Planning, Journal of World Business und Journal of Business Research, veröffentlicht. Marko Sarstedt veröffentlichte zudem als Ko-Autor verschiedene Sonderhefte diverser Fachzeitschriften sowie vier weltweit adaptierte Bücher, wie z. B. “A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)” (zusammen mit Joe F. Hair, G. Tomas M. Hult, und Christian M. Ringle). Seine Veröffentlichungen zählen mit über 28.000 Zitationen (Google Scholar) zu den am häufigsten zitierten Beiträgen in den Sozialwissenschaften. Er hat eine Vielzahl an Auszeichnungen und Preisen gewonnen (siehe Button Auszeichnungen), einschließlich fünf Emerald Citations of Excellence Awards. Seine Forschungsergebnisse diskutierte er in führenden Printmedien wie Die Zeit, Huffington Post und Spiegel und thematisiert sie in Dokumentationen auf ARTE oder dem MDR sowie auf der Wissenschaftsplattform Latest Thinking. Im 2018 F.A.Z. Ranking der einflussreichsten Ökonomen belegt Prof. Dr. Sarstedt den dritten Platz im Bereich Forschung. Marko Sarstedt ist Mitglied der "Clarivate Analytic's 2018 Highly Cited Researcher List". Außerdem gewann er den Forschungspreis 2018 der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg.


 

Forschungsgebiete
Aktuelle Publikationen

Sharma, P. N., Shmueli, G., Sarstedt, M., Danks, N., & Ray, S. (2019). Prediction-oriented Model Selection in Partial Least Squares Path Modeling. Decision Sciences, erscheint demnächst. doi: 10.1111/deci.12329 

Rigdon, E. E., Becker, J.-M., & Sarstedt, M. (2019). Factor indeterminacy as metrological uncertainty: Implications for advancing psychological measurement. Multivariate Behavioral Research, erscheint demnächst.

Cheah, J.-H., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Ramayah, T., Ting, H. (2019). Convergent validity assessment of formatively measured constructs in PLS-SEM: On using single-item versus multi-item measures in redundancy analyses. International Journal of Contemporary Hospitality Management, erscheint demnächst.

Hair, J.F.; Hult, T.T.M.; Ringle, C.M.; Sarstedt, M.; Thiele, K.O. (2017). Mirror, mirror on the wall: a comparative evaluation of composite-based structural equation modeling methods. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(5), 616-632.

Lichters, M.; Bengart, P.; Sarstedt, M.; Vogt, B. (2017). What Really Matters in Attraction Effect Research: When Choices Have Economic Consequences. Marketing Letters, 28(1), 127-138.

Lichters, M.; Brunnlieb, C.; Nave, G.; Sarstedt, M.; Vogt, B. (2016). The Influence of Serotonin Deficiency on Choice Deferral and the Compromise Effect. Journal of Marketing Research, 53(2), 183-198.

Eine Übersicht aller Publikationen finden Sie hier.

Auszeichnungen

Best paper award in the Integrated Marketing Communications track at the 2008 Global Marketing Conference, Shanghai, China

Dissertation award of the Munich School of Management in 2008

William R. Darden award at the 2009 Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Baltimore, USA

Best paper award in the Advancing Research Methods track at the 2010 Global Marketing Conference, Tokyo, Japan

Outstanding Paper Award 2014 for the article  “Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM): An Emerging Tool in Business Research,” published in European Business Review

Emerald Citations of Excellence Award 2015 for the article “An Assessment of the Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research,” published in Journal of the Academy of Marketing Science

Emerald Citations of Excellence Award 2015 for the article “Guidelines for Choosing Between Multi-item and Single-item Scales for Construct Measurement: A Predictive Validity Perspective,” published in Journal of the Academy of Marketing Science

2016 Taylor & Francis Citation Award for the article “PLS-SEM. Indeed a Silver Bullet,” published in Journal of Marketing Theory & Practice

Emerald Citations of Excellence Award 2017 for the article “Common Beliefs and Reality About PLS: Comments on Rönkkö and Evermann (2013),” published in Organizational Research Methods

Emerald Citations of Excellence Award 2017 for the article “A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling” published in Journal of the Academy of Marketing Science

Emerald Citations of Excellence Award 2017 for the article “Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM): An Emerging Tool in Business Research,” published in European Business Review

Emerald Literati Network Award for Excellence for the article “Measurement in the Social Sciences: Where C-OAR-SE Delivers and Where it Does Not,” published in European Journal of Marketing

Emerald Literati Network Award for Excellence for the article “Gain More Insight from Your PLS-SEM Results: The Importance-Performance Map Analysis,” published in Industrial Management & Data Systems

Forschungspreis 2018 der Otto-von-Guericke University Magdeburg

Mitglied der Clarivate Analytic's 2018 Highly Cited Researcher List

Aktuelle Lehrveranstaltungen
  • Bachelor-Abschlussseminar (20000)
  • Current Trends in Marketing Research (50566)
  • Marketing (41021)
  • Marketing Methods & Analysis (20566)
  • Master-Thesis mit Kolloquium (30000)
  • Master Thesis with Research Seminar (29994)
  • Supervised Internship (29995)
Weitere akademische Tätigkeiten
Ad hoc Reviewer:
  • European Management Journal
  • International Journal of Market Research
  • Journal of the Academy of Marketing Science
  • Journal of Applied Statistics
  • Journal of Brand Management
  • Journal of Business Economics
  • Journal of Business Research
  • Journal of Classification
  • Journal of Global Fashion Marketing
  • Journal of Marketing Theory & Practice
  • Journal of Public Policy & Marketing
  • Journal of World Business
  • Long Range Planning
  • MIS Quarterly
  • Psychology & Marketing
  • Qualitative Market Research
  • Schmalenbach Business Review
  • Tourism Management
  • Die Betriebswirtschaft
  • Medienwirtschaft
  • Marketing ZfP
  • Wirtschaftsinformatik
Mitglied in Editorial Advisory Boards:
  • International Journal of Advertising (2009 - heute)
  • International Journal of Market Research (2008 bis 2011)
  • Journal of Brand Management (2008 bis 2012)
  • Journal of Co-operative Organization and Management (2013 - heute)
Konferenzen:
  • Track chair: Annual Conference of the Academy of Marketing Science (2009 and 2011), Global Marketing Conference (2010 and 2012), World Marketing Congress (2014).
  • Pre-conference workshop on PLS-SEM, 2013 Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Monterey.
  • Pre-conference workshop on PLS-SEM, 2013 Annual Conference of the VHB e.V. Würzburg.
  • Instructor at the Doctoral Consortium at the 2013 World Marketing Congress, Melbourne.
  • Pre-conference workshop on PLS-SEM, 2014 Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Indianapolis.
  • Satellite Workshop "Advances in PLS-SEM in Strategic Management Research," 2014 Strategic Management Society Conference, Sydney.

Letzte Änderung: 15.11.2018 - Ansprechpartner: Prof. Dr. Marko Sarstedt